アカデミックプレゼンテーションに関する学習効果のチェックリストによる評価と対面授業有無の比較

情報処理学会研究報告. コンピュータと教育 Volume 2021-CE-162 Issue 24 Page 1-6 published_at 2021-11-27
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File
CE162_24_1.pdf 1.56 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
アカデミックプレゼンテーションに関する学習効果のチェックリストによる評価と対面授業有無の比較
Title ( eng )
Comparison of Learning Effectiveness on Academic Presentation with and without Face-to-Face Teaching by Checklist
Creator
Source Title
情報処理学会研究報告. コンピュータと教育
Volume 2021-CE-162
Issue 24
Start Page 1
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Abstract
広島大学では,学部新入生必修科目「大学教育入門」を開講している.2019年度まで,全15回のうち1回「アカデミック・プレゼンテーション」の授業を反転授業として実施していた.コロナ禍の影響もあり2020年度と2021年度はオンライン授業のみとなり、対面授業は行わなかった.課題として学生が提出したスライドのデザインをチェックリストに基づいて採点し,反転授業とオンライン授業の結果を比較検討した.動画の視聴をしたグループのほうがしなかったグループより採点結果が良かった.また,対面授業を行なった2019年度よりも対面授業を行なっていない2021年度の方が採点結果が良かった.
”Introduction to University Education” is a compulsory course for fresh undergraduate students at Hiroshima University. Until the 2019 academic year, one of the 15 classes, ”Academic Presentation,” was offered as a flipped classroom. Due to the Corona disaster, only online classes were offered in FY2020 and FY2021, and no face-to-face classes were held. In this study, slide designs submitted by students as assignments were graded based on a checklist, and the results of the flipped class and the online class were compared. The group that watched the video scored better than the group that did not. And, the score result was better in fiscal 2021 in fiscal 2019 and fiscal 2021.
Keywords
講義動画
プレゼンテーション
スライドデザイン
チェックリスト
lecture video
presentation
slide design
checklist
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
情報処理学会
Date of Issued 2021-11-27
Rights
Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan
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Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 2188-8930
[NCID] AN10096193
[URI] http://id.nii.ac.jp/1001/00214061/