チャンドラキールティの法処色理解をめぐって
比較論理学研究 18 号
169-185 頁
2021-03-25 発行
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329 KB
種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
チャンドラキールティの法処色理解をめぐって
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タイトル ( eng ) |
On Candrakīrti’s Understanding of dharmāyatanarūpa
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作成者 |
掬月 玄
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収録物名 |
比較論理学研究
The Annals of the Research Project Center for the Comparative Study of Logic
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号 | 18 |
開始ページ | 169 |
終了ページ | 185 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1880-6376
[NCID] AA12025285
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抄録 |
This article examines Candrakīrti’s understanding of matter included within the category of mental object (dharmāyatanarūpa). Bhāviveka asserts that objects in the dream exists from the point of view of worldly convention (saṃvṛti) and criticizes the Yogācāra’s vijñaptimātra theory. Objects in the dream is a kind of dharmāyatanarūpa. On the other hand, Candrakīrti criticizes that theory in a different way. He says in Madhyamakāvatāra 6.52 that dharmāyatanarūpa and mental consciousness (manovijñāna) are nonexistent from the point of view of the nobles (ārya). He does not make it clear whether dharmāyatanarūpa exists from the point of view of worldly convention.
’Jam dbyangs bzhad pa ngag dbang brtson ’grus declares that Candrakīrti accepts the existence of dharmāyatanarūpa. According to this interpretation, there is no difference in the understanding of dharmāyatanarūpa between Candrakīrti and Bhāviveka. This interpretation shows that Candrakīrti asserts that the mental faculty, dharmāyatanarūpa, and mental consciousness equally exist from the point of view of worldly convention. In other words, it shows that he thinks that these are established in reliance on one another. |
内容記述 |
広島大学比較論理学プロジェクト研究センター研究成果報告書(2020年度)
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学比較論理学プロジェクト研究センター
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発行日 | 2021-03-25 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1880-6376
[NCID] AA12025285
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