感性教育論の展開(5) : 主体性そして全人性

学習開発学研究 13 号 7-16 頁 2021-03-30 発行
アクセス数 : 435
ダウンロード数 : 180

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
JEducSci_13_7.pdf 654 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
感性教育論の展開(5) : 主体性そして全人性
タイトル ( eng )
A Development of the Theory of Aesthetic Education (5): Subjectiveness and Wholeness
作成者
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
13
開始ページ 7
終了ページ 16
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
This paper considered the fourth viewpoint for aesthetic education: subjectiveness and wholeness. The naïve discourses concerning school education including an ideology of “active learning” with a Japanese word shutai, which was a translation of “subject” were critically investigated. The criticism referred to a philosophy and movement of education called the holistic education. The significance of passiveness or pathos of the learner’s attitude and the learner’s relationship to the world rather than the individual subjectiveness or identity was emphasized. In the final section, the practices in school education were evaluated through the significance pointed out above.
著者キーワード
Subjectiveness
Wholeness
Pathos
Active Learning
主体性
全人性
受動
アクティブ・ラーニング
内容記述
井上弥先生・樋口聡先生退職記念特集号
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
発行日 2021-03-30
権利情報
Copyright (c) 2021 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X