平和の意味の再構築をめざす概念探究学習 : 広島叡智学園の未来創造科の実践を手がかりに
学校教育実践学研究 27 巻
25-38 頁
2021-03-19 発行
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種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
平和の意味の再構築をめざす概念探究学習 : 広島叡智学園の未来創造科の実践を手がかりに
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タイトル ( eng ) |
Concept-based teaching and learning for reconstructing the meaning of peace: a practice of integrated study in Hiroshima Global Academy
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作成者 |
守谷 富士彦
小栗 優貴
鈩 悠介
宅島 大尭
両角 遼平
小野 創太
久保 美奈
奥村 尚
孫 玉珂
高松 尚平
玉井 慎也
真崎 将弥
渡邉 竜平
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収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
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巻 | 27 |
開始ページ | 25 |
終了ページ | 38 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
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抄録 |
The aim of this study is to design the peace education unit, which support the students to achieve the two goals: (1) to reconstruct their own notions of peace, and (2) to acquire interdisciplinary concepts and apply them to find and describe the (non-)peaceful situations in our usual life. Therefore, we developed and implemented a concept based inquiry unit (18 class hours) at Hiroshima Global Academy (HiGA) middle school by contextualize the previous unit plan into the integrated learning program on “Global Justice.” As a result, we could choose the six concepts explaining a nonviolent but threatening the peaceful governance, human relation, and agency, demonstrate the social examples to apply them, and set a controversy defining the criteria of peace. The first outcome of this study is that we show the curricular-instructional gatekeeping adjusting to the school context of HiGA. The second is to find the relations between the students' learning of peace concepts and the reconstruction of peace notion.
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著者キーワード |
peace education
concept-based learning
global justice
HiGA
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
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発行日 | 2021-03-19 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
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