地層の空間配置の理解を促進するための学習プログラム : 異なる空間スケールの学習材の併用に関する予察的研究

学校教育実践学研究 27 巻 17-24 頁 2021-03-19 発行
アクセス数 : 447
ダウンロード数 : 335

今月のアクセス数 : 4
今月のダウンロード数 : 10
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_27_17.pdf 1.55 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
地層の空間配置の理解を促進するための学習プログラム : 異なる空間スケールの学習材の併用に関する予察的研究
タイトル ( eng )
A learning program to promote understanding of the spatial arrangement of strata: A preliminary study of the use of learning materials at different spatial scales
作成者
江川 宣
久森 洸希
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
27
開始ページ 17
終了ページ 24
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
The purpose of this study is to develop a learning program for estimating the spatial arrangement of the strata based on the measurement of strike and dip by using a desk scale geological block model as an adjunct to field observation practice. In order to estimate the extent of the strata at two outcrops of an isolated small island-like landscape in Fujie, Fukuyama, we devised a learning activity to compare the boundaries of the strata with the actual extent of the strata by drawing the boundaries on the surface of a small square sponge as a model of the island-like landscape. The students' impressions of this method were positive.
著者キーワード
learning program
strata
spatial arrangement
learning material
geological block model
内容記述
本研究の一部はJSPS科研費19K03144,19K02708および17H01980の助成を受けて行われた。
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2021-03-19
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493