図形指導における問いの工夫

中等教育研究紀要 Issue 67 Page 57-60 published_at 2021-03-31
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File
BullTheoryPracticeSecEdu_67_57.pdf 1.28 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
図形指導における問いの工夫
Title ( eng )
Ingenuity of Questions in Figure Instruction
Creator
Source Title
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
Issue 67
Start Page 57
End Page 60
Journal Identifire
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
Abstract
本研究では中学2年の図形指導に関して,問いを工夫し3つの授業を設計し,実践を行った。その結果,中学2年段階では,記号表現から図表現への変換に困難がある生徒がいること,命題の逆の真偽判断には図表現による豊富な経験が必要になること,座標や式を用いないで軌跡を考察することで図形の考察が深まりうることが示され,成果と問題点が明らかになった。
In this study, we designed and practiced three lessons on figure instruction for second year junior high school students. An abundance of experience with graphic expressions is required to judge the truth of the opposite of a proposition. There were students who had difficulty converting symbolic expressions to graphic ones. The study found that the consideration of a figure can be deepened by considering the trajectory without a coordinate system.
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属中・高等学校
Date of Issued 2021-03-31
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729