「対立をこえる」力を育成する「社会的な見方・考え方」 : 社会科・公民科教師が身につけるべき社会的な見方・考え方についての一考察

中等教育研究紀要 Issue 67 Page 13-19 published_at 2021-03-31
アクセス数 : 507
ダウンロード数 : 332

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 3
File
BullTheoryPracticeSecEdu_67_13.pdf 1.36 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
「対立をこえる」力を育成する「社会的な見方・考え方」 : 社会科・公民科教師が身につけるべき社会的な見方・考え方についての一考察
Title ( eng )
Overcoming Conflicts Ⅳ
Creator
Source Title
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
Issue 67
Start Page 13
End Page 19
Journal Identifire
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
Abstract
「対立をこえる力」の育成をめざした公民科の授業づくりにおける「社会的な見方・考え方」の意義に着目し,「社会的な見方・考え方」をどう捉えるべきかを考察した。専門科学者のディシプリンに着目し,社会認識モデルにおける事実認識の拡張が必要性を明らかにした。
This study examined how to engender a social perspective and way of thinking. The study was carried out in view of the significance of "overcoming conflicts" during a civics course with the aim of fostering a "social perspective and way of thinking." The purpose of this study is to clarify the necessity for expanding the recognition of facts in the social recognition model.
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属中・高等学校
Date of Issued 2021-03-31
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729