Performativity and Intercultural Drama Pedagogy: Two Key Expressions from the German-language Literature on Drama Pedagogy in Foreign Language Teaching

広島外国語教育研究 24 号 15-28 頁 2021-03-01 発行
アクセス数 : 441
ダウンロード数 : 134

今月のアクセス数 : 6
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
h-gaikokugokenkyu_24_15.pdf 367 KB 種類 : 全文
タイトル ( eng )
Performativity and Intercultural Drama Pedagogy: Two Key Expressions from the German-language Literature on Drama Pedagogy in Foreign Language Teaching
タイトル ( jpn )
パフォーマティヴィティ(遂行性)と異文化演劇教授 : 外国語教育における演劇教授に関するドイツ語文献にみる二つの重要語
作成者
収録物名
広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education
24
開始ページ 15
終了ページ 28
収録物識別子
[PISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332
抄録
本稿は,外国語教育における演劇教授の使用に関わる二つの重要語,つまり「パフォーマティヴィティ(遂行性)」と「異文化演劇教授」を扱った,近年のドイツ語文献をまとめ,報告しようとするものである。具体的には, Manfred Schewe教授の文献を扱い,とりわけ,教授や学びはもとより,教室内での教授を超えた研究への幅広いアプローチとしての演劇教授の推奨に焦点をあてている。さらに,高等学校英語学習者の異文化コミュニケーション能力の伸長を目指した文学テキストの使用と演劇活動の統合を扱った,近年のドイツにおける博士課程研究のいくつかを約言している。
This article summarizes recent German-language writings about the use of drama pedagogy in foreign language teaching focusing on two key expressions, performativity and intercultural drama pedagogy. The work of Professor Manfred Schewe is highlighted, in particular his advocacy of drama pedagogy as a wide-ranging approach to teaching, learning, and research that goes beyond just classroom methodology. An outline is also given of recent German doctoral projects integrating the use of literary texts with drama activities aimed at developing intercultural communicative competence in high school learners of English.
言語
英語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学外国語教育研究センター
発行日 2021-03-01
権利情報
Copyright (c) 2021 広島大学外国語教育研究センター
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332