認知療法における認知変容に伴うクライエントの反応観察チェックリストの作成 : 「腑に落ちる理解」に着目して
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 1 号
691-698 頁
2020-12-25 発行
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BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_1_691.pdf
2.19 MB
種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
認知療法における認知変容に伴うクライエントの反応観察チェックリストの作成 : 「腑に落ちる理解」に着目して
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タイトル ( eng ) |
Development of the Checklist for Observing Client Responses to Cognitive Change in Cognitive Therap: Focusing on “sense making”
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作成者 |
重松 潤
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収録物名 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
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号 | 1 |
開始ページ | 691 |
終了ページ | 698 |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
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抄録 |
“Sense-making” has been proposed as a perspective through which to understand clients’ cognitive changes in cognitive therapy. Until now, sense-making has been measured through subjective verbal reports; however, we considered it important to measure sense-making through nonverbal responses. In the present study, we developed a checklist of nonverbal responses that were thought to indicate “sense-making” and examined whether checklist scores predicted behavioral change. In Study 1, the checklist items were scrutinized through a survey of clinical psychologists. In Study 2, we examined whether the checklist predicted behavioral change. The results showed that the checklist did in fact predict behavioral changes. The results showed that the checklist predicted behavioral changes. The present study provided a valid non-verbal indicator of “sense-making”, but further investigation of the detailed checklist items and its clinical application is warranted in future research.
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著者キーワード |
nonverbal reaction
cognitive change
sense making
非言語反応
認知変容
「腑に落ちる理解」
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科
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発行日 | 2020-12-25 |
権利情報 |
Copyright (c) 2020 人間社会科学研究科
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出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
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