日本語学習における動機づけ尺度の開発 : インドネシア人大学生を対象に
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 1 号
531-539 頁
2020-12-25 発行
アクセス数 : 660 件
ダウンロード数 : 1000 件
今月のアクセス数 : 1 件
今月のダウンロード数 : 0 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/50236
ファイル情報(添付) |
BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_1_531.pdf
1.3 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
日本語学習における動機づけ尺度の開発 : インドネシア人大学生を対象に
|
タイトル ( eng ) |
Development of Motivational Scale in Japanese Language Learning: Focusing on Indonesian University Students
|
作成者 |
山下 順子
|
収録物名 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
|
号 | 1 |
開始ページ | 531 |
終了ページ | 539 |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
|
抄録 |
The main objective of the present research is to develop questionnaire items in Japanese language learning for Indonesian university students. A total of 157 university students participated in the study and completed the questionnaire online. First, an exploratory factor analysis was conducted in order to investigate a structure of motivational factors, which extracted a six-factor structure. Confirmatory factor analysis was then conducted through structural equation modeling and the validity of the six-factor model was examined. The Cronbach alpha coefficients were also calculated. The results of the two factor analyses provided a satisfactory reliability and validation of the questionnaire. Consequently, the extracted six-factor motivational structure was certified as an appropriate questionnaire battery to assess Japanese language learning motivation in Indonesia university students.
|
著者キーワード |
Motivation
Indonesian learners of Japanese
Questionnaire items
Reliability
Validity
動機づけ
インドネシア人日本語学習者
質問紙尺度
信頼性
妥当性
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科
|
発行日 | 2020-12-25 |
権利情報 |
Copyright (c) 2020 人間社会科学研究科
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
|