日本語学習における動機づけ尺度の開発 : インドネシア人大学生を対象に

アクセス数 : 660
ダウンロード数 : 1000

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
日本語学習における動機づけ尺度の開発 : インドネシア人大学生を対象に
タイトル ( eng )
Development of Motivational Scale in Japanese Language Learning: Focusing on Indonesian University Students
作成者
山下 順子
収録物名
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
1
開始ページ 531
終了ページ 539
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
抄録
The main objective of the present research is to develop questionnaire items in Japanese language learning for Indonesian university students. A total of 157 university students participated in the study and completed the questionnaire online. First, an exploratory factor analysis was conducted in order to investigate a structure of motivational factors, which extracted a six-factor structure. Confirmatory factor analysis was then conducted through structural equation modeling and the validity of the six-factor model was examined. The Cronbach alpha coefficients were also calculated. The results of the two factor analyses provided a satisfactory reliability and validation of the questionnaire. Consequently, the extracted six-factor motivational structure was certified as an appropriate questionnaire battery to assess Japanese language learning motivation in Indonesia university students.
著者キーワード
Motivation
Indonesian learners of Japanese
Questionnaire items
Reliability
Validity
動機づけ
インドネシア人日本語学習者
質問紙尺度
信頼性
妥当性
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科
発行日 2020-12-25
権利情報
Copyright (c) 2020 人間社会科学研究科
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086