スウェーデンにおける生涯学習型保育について : 2019年における就学前学校教育要領改訂版の実施を巡って
幼年教育研究年報 Volume 42
Page 5-14
published_at 2020-10-10
アクセス数 : 665 件
ダウンロード数 : 455 件
今月のアクセス数 : 0 件
今月のダウンロード数 : 0 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/50040
File |
AREC_42_5.pdf
607 KB
種類 :
fulltext
|
Title ( jpn ) |
スウェーデンにおける生涯学習型保育について : 2019年における就学前学校教育要領改訂版の実施を巡って
|
Title ( eng ) |
Study on lifelong learning-based ECEC practices in Sweden: Toward the Revision of National Curriculum of Preschool in 2019
|
Creator |
OHNO Ayumi
|
Source Title |
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
|
Volume | 42 |
Start Page | 5 |
End Page | 14 |
Journal Identifire |
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
|
Abstract |
The purpose of this paper is to examine the sense of values that support ECEC practices in Sweden. We collected data by observing practices in a Swedish preschool and interviewing the teachers.
Our study found that ECEC education is emphasized more and more in Sweden. However, when we reconsider ECEC reform in Sweden from a socio-economic viewpoint, it seems clear that the scoolification caused in this process will establish a lifelong learning society that requires Sweden to maintain a welfare state. Therefore, in the knowledge society based on lifelong learning that Sweden wants to create, there is a possibility that discussion based on the framework of “ECEC” and “school education” will no longer be possible. In short, Sweden is seeking a new way of educating young children through a third “lifelong learning approach”. |
Keywords |
Sweden
ECEC
scoolification
lifelong learning-based practices
|
Descriptions |
本論文はその一部を第一著者が提出した「広島大学博士学位請求論文(2017年3月2日授与)」及び「保育学会第71回大会(2018年5月12日)にて発表している。執筆にあたっては,科学研究費基盤研究(C)(19K02612)(2019-2022年)の助成を受けている。
|
Language |
jpn
|
Resource Type | departmental bulletin paper |
Publisher |
広島大学大学院人間社会科学研究科附属幼年教育研究施設
|
Date of Issued | 2020-10-10 |
Rights |
Copyright (c) 2020 幼年教育研究年報編集委員会
|
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
|