乳児‐保育者間の愛着関係の形成過程 : 相互作用の質的分析による検討

学校教育実践学研究 26 巻 109-116 頁 2020-03-20 発行
アクセス数 : 974
ダウンロード数 : 2137

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_26_109.pdf 830 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
乳児‐保育者間の愛着関係の形成過程 : 相互作用の質的分析による検討
タイトル ( eng )
The process of development of infant-nursery teacher attachment: An examination on their interactions by using qualitative data
作成者
上田 七生
山崎 晃
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
26
開始ページ 109
終了ページ 116
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
The purpose of this study was to examine the processes of development and change of attachment between an infant and his nursery teachers in detail by qualitative data. The subject of the study was an infant who had developed insecure attachment among his initial attachment figure. He was observed for 9 months (July-March). In the first term (July-August), he showed attachment behavior to several teachers. The interactions between the infant and each teacher were analyzed. There were several interactions by each teacher, and the responses of the infant to each teacher were also different.
著者キーワード
infant-nursery teacher attachment
style of teacher’s intervention
qualitative data
longitudinal study
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2020-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493