多様性理解をめざした日本史授業開発 : 単元「満州事変期における新聞の論調変化とジャーナリズム論」の場合

学校教育実践学研究 26 巻 21-28 頁 2020-03-20 発行
アクセス数 : 937
ダウンロード数 : 545

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_26_21.pdf 1.41 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
多様性理解をめざした日本史授業開発 : 単元「満州事変期における新聞の論調変化とジャーナリズム論」の場合
タイトル ( eng )
A Japanese History lesson for understanding diversity
作成者
高松 尚平
玉井 慎也
両角 遼平
青本 和樹
篠田 裕文
真崎 将弥
久保 美奈
奥村 尚
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
26
開始ページ 21
終了ページ 28
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
This study proposes the Japanese history lesson aiming for promoting deeper understanding diversity because the previous studies in relation to historical inquiry in Japan did not mention about connection with diversity. After conducting the lessons, we found that students mentioned the differences of people’s value between past and present based on the social structure and notions. At the end of study we suggested the reform of history education have more possibilities to develop democratic citizenship.
著者キーワード
history lesson
diversity
procedural concepts
historical inquiry
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2020-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493