多面的・多角的な思考力を育成する小学校社会科授業開発 : 人々の「工夫や努力」の意味理解を深める産業学習に着目して

教職開発研究 3 号 1-10 頁 2020-03-15 発行
アクセス数 : 1044
ダウンロード数 : 1010

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 7
ファイル情報(添付)
JPDTSL_3_1.pdf 900 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
多面的・多角的な思考力を育成する小学校社会科授業開発 : 人々の「工夫や努力」の意味理解を深める産業学習に着目して
タイトル ( eng )
Development of Social Studies Class that Cultivate the Multifaceted and Multi-Sided Thinking for Children: Focused on the industrial learning
作成者
高下 千晴
収録物名
教職開発研究
Journal of Professional Development for Teachers and School Leaders
3
開始ページ 1
終了ページ 10
収録物識別子
[PISSN] 2433-8664
[NCID] AA12860624
抄録
The purpose of this paper was to develop elementary school social studies class that cultivate the multifaceted and multi-sided thinking. We focused on the learning process of children in order to deepen the understanding the meaning of the "ingenuity and effort" of people especially in the unit of industry learning. We made a new unit that makes children think the process of the industrial development as a "self-realization", and make them think the understanding meaning of "ingenuity and effort" of people deeply. Based on this, we proposed a model of elementary school social studies class that cultivates the multifaceted and multi-sided thinking for children.
著者キーワード
multifaceted and multi-sided thinking
"ingenuity and effort" of people
self-realization
ability to acquire social perspective
多面的・多角的な思考力
人々の「工夫や努力」
自己実現
社会的視点取得能力
内容記述
本論文は広島大学教職大学院の授業であるアクションリサーチ・セミナーIIIの研究成果に修正加筆したものである。「課題研究報告書」の一部を構成する論文である。
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科 教職開発講座
発行日 2020-03-15
権利情報
Copyright (c) 2020 教職開発講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2433-8664
[NCID] AA12860624