保育カンファレンスにおける保育者の専門性向上に関する研究 : 保育者同士の言葉の相互共有に着目して

アクセス数 : 821
ダウンロード数 : 467

今月のアクセス数 : 13
今月のダウンロード数 : 6
ファイル情報(添付)
BullGradSchEducHU-Part1_68_21.pdf 1.03 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
保育カンファレンスにおける保育者の専門性向上に関する研究 : 保育者同士の言葉の相互共有に着目して
タイトル ( eng )
Improvement of Kindergarten Teachers’ Expertise in Early Childhood Education through Conferences: Focus on Exchanging Ideas with Colleagues
作成者
小松 和佳
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development
68
開始ページ 21
終了ページ 30
抄録
The purpose of the present study was to clarify the process and factors of the improvement of kindergarten teachers’ expertise in early childhood education through conferences. Thirteen kindergarten teachers participated. Their discussions about early childhood education at conferences were recorded. As a result, we demonstrated their process of redefining the kindergarten teachers’ framework and improving the teachers’ expertise by exchanging ideas with their colleagues. This study also identified two factors for improving the kindergarten teachers’ expertise in early childhood education through conferences: (1) disclosing and asking about your own issues and worries, and (2) asking questions and making suggestions based on your own experience.
著者キーワード
kindergarten teachers’ expertise
conference in early childhood education
exchanging ideas with colleagues
保育者の専門性
保育カンファレンス
言葉の相互共有
内容記述
本研究は,筆者が,2016年度高知大学大学院総合人間自然科学研究科に提出した修士論文の一部を再分析し,大幅に改変したものである。
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2019-12-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618554