感性教育論の展開(2) : 感覚・感受性
学習開発学研究 12 号
3-12 頁
2019-11-30 発行
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種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
感性教育論の展開(2) : 感覚・感受性
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タイトル ( eng ) |
A Development of the Theory of Aesthetic Education (2): Sensation and Sensitivity
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作成者 | |
収録物名 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
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号 | 12 |
開始ページ | 3 |
終了ページ | 12 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
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抄録 |
This is the second article in my series of the development of the theory of aesthetic education. It aims to clarify the position of sensation and sensitivity in sensibility, as a viewpoint of aesthetic education. (1) The argument about the concept of sensibility in aesthetics was critically reviewed. (2) A genealogy of the education of the senses was followed through William Boyd's From Locke to Montessori: A Critical Account of the Montessori Point of View (1914). (3) Learning from Bergson's Le rire (1900), the possibility of laughter as a stimulus to sensitivity for school education was considered in rakugo or the traditional Japanese comic storytelling.
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著者キーワード |
sensation
sensitivity
Boyd
Rousseau
Bergson
感覚
感受性
ボイド
ルソー
ベルクソン
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
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発行日 | 2019-11-30 |
権利情報 |
Copyright (c) 2019 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
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出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
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