感性教育論の展開(2) : 感覚・感受性

学習開発学研究 12 号 3-12 頁 2019-11-30 発行
アクセス数 : 770
ダウンロード数 : 247

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
JEducSci_12_3.pdf 9.83 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
感性教育論の展開(2) : 感覚・感受性
タイトル ( eng )
A Development of the Theory of Aesthetic Education (2): Sensation and Sensitivity
作成者
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
12
開始ページ 3
終了ページ 12
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
This is the second article in my series of the development of the theory of aesthetic education. It aims to clarify the position of sensation and sensitivity in sensibility, as a viewpoint of aesthetic education. (1) The argument about the concept of sensibility in aesthetics was critically reviewed. (2) A genealogy of the education of the senses was followed through William Boyd's From Locke to Montessori: A Critical Account of the Montessori Point of View (1914). (3) Learning from Bergson's Le rire (1900), the possibility of laughter as a stimulus to sensitivity for school education was considered in rakugo or the traditional Japanese comic storytelling.
著者キーワード
sensation
sensitivity
Boyd
Rousseau
Bergson
感覚
感受性
ボイド
ルソー
ベルクソン
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2019-11-30
権利情報
Copyright (c) 2019 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X