彫刻鑑賞とその美的特殊性の検討 : ウォルハイムの「において見る」理論を手掛かりに <査読論文>

藝術研究 32 号 39-54 頁 2019-08-01 発行
アクセス数 : 649
ダウンロード数 : 258

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
GeijutsuKenkyu_32_39.pdf 1.28 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
彫刻鑑賞とその美的特殊性の検討 : ウォルハイムの「において見る」理論を手掛かりに <査読論文>
タイトル ( eng )
The Analysis of an Appreciation of Sculpture and Its Aesthetic Distinctiveness: By Using Wollheim’s“ Seeing-in” Theory <Articles>
作成者
兼内 伸之介
収録物名
藝術研究
Annual Review of Hiroshima Society for Science of Arts
32
開始ページ 39
終了ページ 54
収録物識別子
[ISSN] 09149872
[NCID] AN10217323
抄録
In this paper, I discuss about the aesthetics of sculpture by using “Seeing-in” theory that is advocated by Richard Wollheim (1923-2003). He emphasized that the features of perceptive sense are important for us to explain the aesthetic experience of picture. Philosophers often refer to not only representational content, but actual three-dimensional space, when disputing about distinctive aesthetic properties of sculpture, so it is suitable to apply this theory to sculpture. However how do we evaluate this relationship in appreciating sculpture? I tackle this question comparing the aesthetic experience of a pictorial and sculptural work.
It is obvious that appreciators’ actual point of view is relevant to aesthetic experience of them, however there are clear difference in those. In order to clarify this difference, I suggest two ways. Firstly, I compare with the experience of picture and sculpture by analyzing the relationship with representational content and actual three-dimensional space. Secondly, I compare with the visual deception of trompe-l'oeil and visual perception of sculpture. Through this consideration, I provide a way to investigate the distinctive aesthetic properties of sculpture.
内容記述
本稿は、日本学術振興会、特別研究員奨励費(18J14093)と平成三〇年度学生独自プロジェクト(広島大学大学院総合科学研究科)の助成を受けた成果である。
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
広島芸術学会
発行日 2019-08-01
権利情報
Copyright (c) 2019 by Author
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0914-9872
[NCID] AN10217323