高等学校における特別支援教育の在り方とその課題について : 通級による指導の実施体制整備に関する調査
広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要 17 号
39-51 頁
2019-03-01 発行
アクセス数 : 1445 件
ダウンロード数 : 1035 件
今月のアクセス数 : 5 件
今月のダウンロード数 : 4 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/47401
ファイル情報(添付) |
CSNERP_17_39.pdf
490 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
高等学校における特別支援教育の在り方とその課題について : 通級による指導の実施体制整備に関する調査
|
タイトル ( eng ) |
The Nature of and Issues with Special Needs Education in High School: A Study on Implementation of special needs services in resource rooms
|
作成者 |
多田 あすか
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice Graduate School of Education, Hiroshima University
|
号 | 17 |
開始ページ | 39 |
終了ページ | 51 |
抄録 |
本研究では、高等学校における通級による指導実施のための特別支援教育体制整備状況を明らかにするため、通級による指導を実施する高等学校を有する各都道府県および政令指定都市教育委員会に対して質問紙調査を行った。結果として、「実施してよかった」と感じる成果については、教員の意識変容、対象生徒の変容、指導及び支援の個別性向上等が挙げられた。現状の課題については、担当教員等の専門性向上をはじめとする教員に関する事項、校内体制等の枠組みに関する事項、教員や教材等の予算に関する事項が挙げられた。また、高等学校における通級による指導を実施するための教員の専門性については、発達障害に関する知識・指導力、特別支援教育に関する知識・指導力、自立活動に関する知識・理解・指導力が求められていることが明らかになった。
This study surveyed boards of education of prefectures and designated cities with high school providing special needs services in resource rooms to ascertain the extent to which special needs education was providing learning assistance in high school.
Survey results indicated that a change in teachers’ attitudes, a change in students with special needs, and more tailored instruction and assistance were evident. Current issues special needs services in resource rooms in high schools with include aspects related to teachers (such as enhanced expertise of teachers providing learning assistance), aspects related to frameworks( such as school systems), and aspects related to budgets for teachers and educational materials. Moreover, results revealed that providing special needs services in resource rooms in high school requires teacher expertise. This means an understanding of developmental disabilities and the ability to assist disabled students, knowledge of and leadership in special needs education, and knowledge of and leadership in efforts to foster the independence of disabled students. |
著者キーワード |
高等学校
特別支援教育
通級による指導
特別支援教育の体制整備
high school
special needs education
special needs services in resource rooms
implementation of special needs education
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター
|
発行日 | 2019-03-01 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1883-5406
[NCID] AA12383831
|