高等学校における統計カリキュラムの提案 : 学校設定科目『AS統計科学』の実践から
中等教育研究紀要 65 号
43-51 頁
2019-03-31 発行
アクセス数 : 865 件
ダウンロード数 : 208 件
今月のアクセス数 : 7 件
今月のダウンロード数 : 2 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/47286
ファイル情報(添付) |
BullTheoryPracticeSecEdu_65_43.pdf
1.57 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
高等学校における統計カリキュラムの提案 : 学校設定科目『AS統計科学』の実践から
|
タイトル ( eng ) |
Proposal for a High School Statistics Curriculum: Discretionary Lesson Subjects in Statistics for Science
|
作成者 | |
収録物名 |
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
|
号 | 65 |
開始ページ | 43 |
終了ページ | 51 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
|
抄録 |
本稿は,スーパーサイエンスハイスクール(SSH)の中心的プログラムである「課題研究」に役立つ統計的手法の技能の習得を目指した学校設定科目『AS統計科学』のカリキュラムを提案する。「課題研究」で必要とされる統計内容を検討し,コンピュータ等の情報機器を利用した指導を設定した。問題解決的な学習活動,先輩の行った研究論文の査読活動は,統計的手法の技能の習得に効果があること,統計的な考え方を理解するための方法論の確立が課題であることが示された。
In this study, I propose a curriculum of discretionary lesson subjects, “Statistics for Science,” through which high school students can learn statistical methods for their Super Science High School projects. The following questions were explored. Which teaching materials are good for students? How are statistical methods learned in lessons? Students prefer problem-solving using information and communication technologies during the lecture. Research and expression are learned by reading previous papers. A teaching methodology should be established through practice to promote students’ statistical thinking.
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学附属中・高等学校
|
発行日 | 2019-03-31 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
|