人類学における「教育」と「実践」 : フィールドにおける日本語教育の事例から

民族社会研究 9 号 18-33 頁 2018-03-01 発行
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ファイル情報(添付)
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タイトル ( jpn )
人類学における「教育」と「実践」 : フィールドにおける日本語教育の事例から
タイトル ( eng )
Education and Anthropology in Practice Teaching Japanese as a foreign language in a field society: A case study
作成者
田川 泉
収録物名
民族社会研究
Hiroshima Journal of Ethnological Studies
9
開始ページ 18
終了ページ 33
抄録
This article examines the opportunities for anthropologists as language instructors in their field societies. Anthropologists who teach a language can provide diverse views toward the society of the target language to their students. Students can not only study the target language, but also develop a multi-cultural view toward the target society. Especially when the students' country has diplomatic problems with the target country, a plural view helps students to commit to the target country in their future. The author conducted two projects in China and the United States, covering the different interpretations of their historic events - the Nanjing Massacre and the dropping of atomic bombs - to the students. This shows that anthropologists as language instructors have an opportunity to enrich both their students' study and their further experience. This is one way for anthropologists to contribute to their field societies.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学『民族社会研究』編集部
発行日 2018-03-01
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1349-2306
[NCID] AA11322820