リズム系ダンスにおける「よい動き」の視点に関する一考察 : 「時間」「空間」「力」に着目して
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 67 号
251-258 頁
2018-12-21 発行
アクセス数 : 1441 件
ダウンロード数 : 1559 件
今月のアクセス数 : 9 件
今月のダウンロード数 : 14 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/46791
ファイル情報(添付) |
BullGradSchEducHU-Part2_67_251.pdf
1.28 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
リズム系ダンスにおける「よい動き」の視点に関する一考察 : 「時間」「空間」「力」に着目して
|
タイトル ( eng ) |
Good Movement in Rhythmic Dance: Time, Space, and Weight
|
作成者 |
生関 文翔
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
|
号 | 67 |
開始ページ | 251 |
終了ページ | 258 |
抄録 |
This study focused on time, space, and weight from the perspective of good movement in rhythmic dance. The effect of guidance was verified. Specifically, the following two research subjects are presented: i.e., (1) we examine the change in rhythmic dance skills after an explanation about the three perspectives of good movement; (2) we examine the change in rhythmic dance skills using the breath (e.g., onomatopoeia). As a result, the following three points were clarified: (1) dance skills were improved by explaining good movement from the perspectives of time, space, and weight; (2) in being conscious of breathing (onomatopoeia) during rhythmic dance, it is easy to express rhythm with the body and it is effective in improving timing skills; and (3) dancing while sounding onomatopoeia has the potential of improving emotional aspects, predictive/judgmental abilities, and memory.
|
著者キーワード |
Rhythmic dance
Good movement
Laban’s theory
Onomatopoeia
リズム系ダンス
よい動き
ラバンの理論
オノマトペ
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
|
発行日 | 2018-12-21 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725
|