歴史の知識構造化を支援する知的教育システムの開発

教育システム情報学会誌 12 巻 2 号 109-120 頁 1995-07-01 発行
アクセス数 : 724
ダウンロード数 : 119

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
TJSISE_12-2_109.pdf 2.39 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
歴史の知識構造化を支援する知的教育システムの開発
タイトル ( eng )
A Learning Environment for Knowledge-Structuring in History
作成者
堀口 知也
柏原 昭博
豊田 順一
収録物名
教育システム情報学会誌
Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education
12
2
開始ページ 109
終了ページ 120
抄録
It is important for a student to structurize his/her acquired knowledge in order to understand it deeply. However, the student scarcely does such a task spontaneously. Therefore, it is necessary to explicitly help the student construct his/her knowledge structure.
In this paper, we present a system which explicitly helps a student structurize his/her knowledge in history, which is the subject a student tends to learn by rote. In this system, we use two strategies to help a student "knowledge-structuring by visualization" and "knowledge-structuring by reasoning". The former enables the system to communicate with a student smoothly by using the visualization tool. The latter enables a student to memorize his/her knowledge steadily by acquiring it through his/her own reasoning. We have implemented the system on Sun SPARCstation10, and ten subjects learned history by this system. As a result, seven of them reported that this system contributed to understanding the knowledge in history deeply.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
教育システム情報学会
発行日 1995-07-01
権利情報
Copyright (c) 1995 教育システム情報学会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-4135
[NCID] AN10474042