歴史の知識構造化を支援する知的教育システムの開発
教育システム情報学会誌 12 巻 2 号
109-120 頁
1995-07-01 発行
アクセス数 : 738 件
ダウンロード数 : 120 件
今月のアクセス数 : 7 件
今月のダウンロード数 : 0 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/00045897
ファイル情報(添付) |
TJSISE_12-2_109.pdf
2.39 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
歴史の知識構造化を支援する知的教育システムの開発
|
タイトル ( eng ) |
A Learning Environment for Knowledge-Structuring in History
|
作成者 |
堀口 知也
柏原 昭博
豊田 順一
|
収録物名 |
教育システム情報学会誌
Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education
|
巻 | 12 |
号 | 2 |
開始ページ | 109 |
終了ページ | 120 |
抄録 |
It is important for a student to structurize his/her acquired knowledge in order to understand it deeply. However, the student scarcely does such a task spontaneously. Therefore, it is necessary to explicitly help the student construct his/her knowledge structure.
In this paper, we present a system which explicitly helps a student structurize his/her knowledge in history, which is the subject a student tends to learn by rote. In this system, we use two strategies to help a student "knowledge-structuring by visualization" and "knowledge-structuring by reasoning". The former enables the system to communicate with a student smoothly by using the visualization tool. The latter enables a student to memorize his/her knowledge steadily by acquiring it through his/her own reasoning. We have implemented the system on Sun SPARCstation10, and ten subjects learned history by this system. As a result, seven of them reported that this system contributed to understanding the knowledge in history deeply. |
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 学術雑誌論文 |
出版者 |
教育システム情報学会
|
発行日 | 1995-07-01 |
権利情報 |
Copyright (c) 1995 教育システム情報学会
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-4135
[NCID] AN10474042
|