特別支援学校高等部における地域資源を活用した職業教育の実践報告 : 就労支援会議の設置とその助言を活かした取組を中心に

アクセス数 : 1304
ダウンロード数 : 827

今月のアクセス数 : 4
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
CSNERP_16_19.pdf 474 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
特別支援学校高等部における地域資源を活用した職業教育の実践報告 : 就労支援会議の設置とその助言を活かした取組を中心に
タイトル ( eng )
A Study of Regional Resource Utilization in Vocational Education of Special Needs Education High School Division: Based on efforts utilizing employment assistance conference and subsequent advice
作成者
浅井 宏規
吉原 恒平
高岡 竜太
川手 栄二
収録物名
広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice Graduate School of Education, Hiroshima University
16
開始ページ 19
終了ページ 24
抄録
本報告では、平成28年度に広島県内初の肢体不自由教育と知的障害教育に対応した併置校として新たにスタートした本校の地域資源を活用した職業教育の実践について述べる。この取組は、進路指導部を中核とした「就労支援プロジェクト」として展開している。このプロジェクトでは、地域資源とのネットワークを促進させ就労支援の充実を図ることを目的に、「就労支援会議」と「企業参観日」を開催している。初年度この会議に参加された方々から頂いた助言を基に、主に3つの取組を展開した。広島県特別支援学校技能検定で身に付けた力を日常生活の中でどのように般化し、主体的に応用できるかを目指した「技能検定に係る下学部への指導」、現場で得た課題を授業の中で整理、理解、改善して、再度現場で実践し、課題を克服することを目指した「グループ実習」、就労支援会議構成員との面談を通して、自己への気付きを深めていく「グループ面談」について、その具体的な実践内容について報告する。
In this report, the authors describe the practices of vocational education utilizing regional resources at our school, re-established in 2017 as the first co-location school in Hiroshima Prefecture, that corresponds to both education for orthopedically impaired students and education for mentally retarded students. This approach is organized as an “employment assistance project” led by the career guidance department at its central core. In this project, the authors hold an“ employment assistance conference” and a“ company visit day” in order to further promote networking with regional resources and to enhance productive employment support. Based on advice from the conference participants in the first year, the authors developed three further approaches. The authors hereby describe the specific practices as such: “guidance to the lower division students associating with skill test” that focuses on how to generalize and proactively apply in daily life, the skills absorbed through the Hiroshima Prefectural Special Needs Education School Skill Test;“ group training” that aims towards overcoming challenges found in the training through the process of organizing, understanding, improving and practicing again onsite, and “group interview” that encourages deeper awareness of oneself through interview exchanges with employment assistance conference members.
著者キーワード
キャリア教育
職業教育
地域資源
主体的な学び
career education
vocational education
local resources
active learning
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター
発行日 2018-03-21
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-5406
[NCID] AA12383831