生活科の授業デザイン・実施における教師の役割に関する研究 : 単元「まちたんけん」における教師のゲートキーピングのケース・スタディー

初等教育カリキュラム研究 6 号 41-50 頁 2018-03-31 発行
アクセス数 : 1755
ダウンロード数 : 844

今月のアクセス数 : 10
今月のダウンロード数 : 7
ファイル情報(添付)
JEEC_6_41.pdf 926 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
生活科の授業デザイン・実施における教師の役割に関する研究 : 単元「まちたんけん」における教師のゲートキーピングのケース・スタディー
タイトル ( eng )
Research on Teacher’s Role in “Living Environment Study” Lesson Design and Its Practice: A Case Study of a Teacher’s Gatekeeping on the Unit “Village Explore”
作成者
金 鍾成
河原 洸亮
収録物名
初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum
6
開始ページ 41
終了ページ 50
収録物識別子
[PISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299
抄録
子どもの生活を学習対象とする生活科は,子どもや教材を中心に研究が進められ,授業をデザイン・実施する主体である教師の姿が隠されてしまう傾向にあった。そこで,本研究は,A教師が行った単元「まちたんけん」のデザイン・実施のナラティブを記述・分析し,生活科における教師の役割を考察するケース・スタディーを行う。具体的には,ゲートキーピング論から理論的フレームワークを抽出し,それをもとに学習指導案,授業参観のフィールドノート,ワークシート,事例児童とのインタビュー,教師とのインタビューを収集し分析した。本研究の成果として,①生活科「でも」教師のゲートキーピングが授業デザイン・実施において重要な位置を示すことを明らかにし,生活科における新たな研究領域の可能性を提案したこと,②生活科「ならでは」のゲートキーピングとして,「ゲートキーパー」「案内者」「交渉者」の3つの教師の役割を指摘したことが挙げられる。
In “Living Environment Study’s” research, there has been a tendency that a teacher is not recognized as a main agent to design and practice “Living Environment Study’s” lesson because of its characteristic that values students and students’lives, which is the main content of “Living Environment Study.” In this case study, we problematize this research trend, and try to clarify the teacher’s role in “Living Environment Study” lesson design and practice. With this purpose, the research focuses on a teacher, who designed and practiced a unit called “Village Explore,” and describes and analyzes the teacher’s gatekeeping narrative. Firstly, we extract a theoretical framework to analyze a teacher’s gatekeeping narrative by reviewing literature on gatekeeping theory. The data, which comprises a unit plan, field notes, students’worksheets, focus group interview with three sample students, and a semi-structure interview with a teacher, were collected, and analyzed by open and axis coding. There are two main findings and implications of this study. One is to suggest a new research field in “Living Environment Study” by illuminating the fact that the teacher played a role as a gatekeeper “even in” “Living Environment Study.” The other is to clarify a uniqueness of “Living Environment Study’s” gatekeeping, which a teacher played roles of a gatekeeper, a guide, and a negotiator.
著者キーワード
生活科
授業デザイン・実施
まちたんけん
ゲートキーピング
ケース・スタディー
Living Environment Studies
Lesson Design and Practice
Village Explore
Gatekeeping
Case Study
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
初等教育カリキュラム学会
発行日 2018-03-31
権利情報
Copyright (c) 2018 初等教育カリキュラム学会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299