認知カウンセリングの経験が教職を目指す大学生に及ぼす影響 : 2014年度後期・2015年度前期参加学生の回答の変化から

学校教育実践学研究 24 巻 33-38 頁 2018-03-22 発行
アクセス数 : 994
ダウンロード数 : 162

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_24_33.pdf 872 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
認知カウンセリングの経験が教職を目指す大学生に及ぼす影響 : 2014年度後期・2015年度前期参加学生の回答の変化から
タイトル ( eng )
Impact of cognitive counseling among undergraduate trainee teachers: Analysis of change in responses of participants.
作成者
田中 紗枝子
福屋 いずみ
細川 真
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
24
開始ページ 33
終了ページ 38
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
In recent years, teachers have been required to possess high level of expertise, such as acquiring practical teaching skills alongside offering psychoeducational services. In order to develop such expertise, any knowledge acquired need to be put to practice. This study investigated the impact of cognitive counseling on university students who wanted to become teachers. A quantitative test analysis was carried out on free description answers, and an exploratory study was conducted. As a result, it became clear that trainee teachers’ experience of cognitive counseling helped them to think about supporting children in becoming “self-organized learners.” However, little mention was made of the psychological knowledge necessary for cognitive counseling. Further guidance is needed to understand how to apply such knowledge practically.
著者キーワード
learning support
cognitive counseling
teacher training
text mining
内容記述
本研究の一部は平成27年度広島大学教育学研究科研究科長裁量経費の補助を得て行われた。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2018-03-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493