小学生の算数における学習観,自己効力感および学習方略に関する「改訂版算数アンケート」の作成

学校教育実践学研究 24 巻 11-18 頁 2018-03-22 発行
アクセス数 : 1639
ダウンロード数 : 1491

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_24_11.pdf 899 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
小学生の算数における学習観,自己効力感および学習方略に関する「改訂版算数アンケート」の作成
タイトル ( eng )
Development of a revised mathematical questionnaire: For learners’ cognitive aspects
作成者
柏原 志保
小澤 郁美
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
24
開始ページ 11
終了ページ 18
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
In this research, we develop the revised questionnaire measuring three cognitive aspects of elementary school children that helps to understand learners’ cognitive states and evaluate the effect of learning support program at Niko-Niko Room. It was consisted of three scales which are important for conducting learning support approaching from cognitive counseling: A scale for beliefs about learning mathematics, mathematical self-efficacy, and learning strategies on learning mathematics. 261 elementary school children in the 4―6th grades participated in our research. Results of factor analyses for each scale show that (a) the scale for children’s beliefs about learning was a four-factor structure, (b) the scale for children’s mathematical self-efficacy was consisted of a single factor, and (c) the scale for children’s learning strategy of mathematics was also a one-factor structure. After that, we proposed the “Revised edition mathematical questionnaire”, measuring the children’s beliefs about learning, self-efficacy, and learning strategies especially in mathematical support. This will be contributed evaluating about Niko-Niko-Room’s learning support program.
著者キーワード
cognitive counseling
beliefs about learning
self-efficacy
learning strategies
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2018-03-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493