外国語教育研究における第二種信号検出モデル : 基本の理解とベイジアンモデリング
広島外国語教育研究 21 号
169-185 頁
2018-03-01 発行
アクセス数 : 1105 件
ダウンロード数 : 553 件
今月のアクセス数 : 6 件
今月のダウンロード数 : 3 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/45308
ファイル情報(添付) |
h-gaikokugokenkyu_21_169.pdf
1.89 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
外国語教育研究における第二種信号検出モデル : 基本の理解とベイジアンモデリング
|
タイトル ( eng ) |
The Type II Signal Detection Model in Foreign Language Teaching Research: Some Basics and Bayesian Modeling
|
作成者 | |
収録物名 |
広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education
|
号 | 21 |
開始ページ | 169 |
終了ページ | 185 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332
|
抄録 |
This paper introduces the type II signal detection model as a means of modeling metacognitive sensitivity of foreign language learners. Foreign language teaching researchers have paid much attention to the conceptual aspects of metacognitive sensitivity, but not to its mathematical formulation and measurement models, while cognitive and mathematical psychologies have voluminous literature on how to model judgment behaviors mathematically. Among mathematical models of judgment behaviors, this paper particularly focuses on the type II signal detection model, one of the most dominant practices of modeling metacognitive sensitivity. The model is nothing but an application of the equal-variance Gaussian signal detection model to type II tasks such as trial-by-trial binary confidence rating during a stimulus discrimination task, which usually corresponds to type I tasks. The model basically calculates two indices, (a) type II d’ or metacognitive sensitivity and (b) type II biases or metacognitive biases, based on type II response categories below: (a) type II hit, (b) type II false alarm, (c) type II miss, and (d) type II correct rejection. By reviewing such mathematical basics and showing a computation of the model in a Bayesian manner with some numerical examples, this paper claims that the type II signal detection model can be a potentially beneficial tool for foreign language teaching researchers.
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学外国語教育研究センター
|
発行日 | 2018-03-01 |
権利情報 |
Copyright (c) 2018 広島大学外国語教育研究センター
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332
|