親密度の異なる友人からの言葉かけが動機づけに及ぼす影響
学習開発学研究 11 号
99-105 頁
2018-03-16 発行
アクセス数 : 1376 件
ダウンロード数 : 732 件
今月のアクセス数 : 0 件
今月のダウンロード数 : 0 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/45284
ファイル情報(添付) |
JEducSci_11_99.pdf
5.4 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
親密度の異なる友人からの言葉かけが動機づけに及ぼす影響
|
タイトル ( eng ) |
The influence of peer comments from sender with different intimacy on motivation
|
作成者 |
吉岡 真梨子
|
収録物名 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
|
号 | 11 |
開始ページ | 99 |
終了ページ | 105 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|
抄録 |
The purpose of this study was to examine the influence of peer comments from sender with different intimacy on motivation. The peer comments scenes consisted of compliments or scolded comments during classes and cleaning. The intimacies to comment senders were also control by the distance of peers (whether to play together often or not). Fifty-seven university students, 29 males and 28 females, were participated in this study. Participants were divided into a compliments group and a scolded comments group, and each group responded to the motivational scale after reading the 4 stories (2 scenes X 2 distances). The main results were as follows: (1) The motivation score of the compliments group was higher than that of the scolded comments group. (2) The motivation score in class scenes was higher than cleaning scenes. (3) The effect of the scene was only a significant trend in the scolded comments group. (4) There was no effect of intimacy with the sender on motivation.
|
著者キーワード |
peer comments
motivation
scenes
intimacy with the sender
友人からの言葉かけ
動機づけ
場面
送り手との親密度
|
内容記述 |
本論文は平成25年度卒業論文を加筆修正したものです。
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
発行日 | 2018-03-16 |
権利情報 |
Copyright (c) 2018 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|