中国人日本語学習者の書いた作文に対する評価行動 : プロトコル分析による日本母語話者教師と中国語母語話者教師の比較

アクセス数 : 829
ダウンロード数 : 1011

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
BullGradSchEducHU-Part2_66_175.pdf 1.23 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
中国人日本語学習者の書いた作文に対する評価行動 : プロトコル分析による日本母語話者教師と中国語母語話者教師の比較
タイトル ( eng )
Evaluation Behavior toward Essays by Chinese Learners of Japanese: A Comparison between Native Japanese-speaking Teachers and Native Chinese-speaking Teachers by Means of Protocol Analysis
作成者
方 正
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
66
開始ページ 175
終了ページ 184
抄録
This study used think-aloud protocols to compare evaluation behaviors between native Japanese-speaking teachers and Chinese-speaking teachers when they evaluate writing by Chinese learners of Japanese. A group of three native Japanese-speaking teachers and three native Chinese-speaking teachers evaluated four essays using both holistic and analytic scales while providing think-aloud protocols. The findings show that the native Chinese-speaking teachers paid more attention to the grammar used in the essays, while the native Japanese-speaking teachers were more likely to confirm the meaning and also made judgments about the logical aspect of the support for the main idea. Furthermore, it was found that, even for the same essay, the native Japanese-speaking teachers and Chinese-speaking teachers both had different views regarding the coherence of the main idea.
著者キーワード
assessment
writing
validity
protocol analysis
evaluation behavior
評価
作文
妥当性
プロトコル分析
評価行動
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2017-12-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725