保育士のバーンアウトに影響を及ぼす要因の検討 : 発達障害に関する知識に着目して
幼年教育研究年報 39 巻
13-22 頁
2017-09-22 発行
アクセス数 : 1132 件
ダウンロード数 : 669 件
今月のアクセス数 : 10 件
今月のダウンロード数 : 10 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/44444
ファイル情報(添付) |
AREC_39_13.pdf
1.19 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
保育士のバーンアウトに影響を及ぼす要因の検討 : 発達障害に関する知識に着目して
|
タイトル ( eng ) |
Factors Affecting Burnout in Nursery Teachers : Focusing on Knowledge of Developmental Disabilities
|
作成者 |
福島 久美子
清水 寿代
|
収録物名 |
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
|
巻 | 39 |
開始ページ | 13 |
終了ページ | 22 |
収録物識別子 |
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
|
抄録 |
In this study, we considered the impact of awareness of the knowledge of developmental disabilities and getting social support on the influence of nursery stressor on burnout. 191 nursery teachers (2 men, 188 women and 1 unknown, 20-80 years old) of this questionnaire survey completed the instrumental support scale, knowledge of developmental disability scale, scales of nursery stressor, the sense of burden scale in special needs education and the burnout tendency scale. The results of hierarchical multiple regression analysis showed that the state of imbalance in knowledge of developmental disorders instrumental support strengthens burnout. On the other hand, it was suggested that when both sides are high, even if the burden of childcare requiring special consideration is great, it can be overcome, and it prevents challenges and a sense of accomplishment from decreasing for childcare.
|
著者キーワード |
burnout
knowledge
developmental disability
social support
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設
|
発行日 | 2017-09-22 |
権利情報 |
Copyright (c) 2017 幼年教育研究年報編集委員会
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
|