中学校音楽科教科書における日本の伝統音楽の取り扱いに関する研究 : 平成14年度出版と平成24年度出版の比較を通して

音楽文化教育学研究紀要 25 号 139-146 頁 2013-03-22 発行
アクセス数 : 667
ダウンロード数 : 319

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
MusicCultEduc_25_139.pdf 1010 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
中学校音楽科教科書における日本の伝統音楽の取り扱いに関する研究 : 平成14年度出版と平成24年度出版の比較を通して
タイトル ( eng )
Research on Handling of Japanese Traditional Music in Junior High School Music Textbooks: Comparison the 2002 Edition with the 2012 Edition
作成者
勝部 遥子
収録物名
音楽文化教育学研究紀要
Bulletin of music culture education
25
開始ページ 139
終了ページ 146
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850
抄録
This research aims at clarifying about handling of traditional music in music textbooks by comparing the 2002 edition (based on the government guidelines for teaching 1998) with the 2012 edition (based on the government guidelines for teaching 2008). The materials for analysis are junior high school music textbooks and teacher's manuals which were published by Kyoiku Shuppan and Kyoiku Geijyutsusya in 2002 and 2012. Analytic viewpoints are subject matter name, the number of subject matters, teaching materials name, the number of teaching materials, classification, contents of instruction and teaching method, domain, and element.
The textbooks published in 2002 has many appreciation domains and folk song accounts for a large portion of the contents of study. The textbooks published in 2012 has many expression domains and the elements of the traditional music included in the contents of study increased.
In the contents of instruction, as shown by the government guidelines for teaching, Japanese traditional music came to be thought as important also with textbooks, and it became clear that it can learn now deeply.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科音楽文化教育学講座
発行日 2013-03-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850