アメリカの音楽科教科書にみられる聴取能力の育成方法 : 『全米芸術教育標準』との関連性に着目して

音楽文化教育学研究紀要 25 号 131-138 頁 2013-03-22 発行
アクセス数 : 883
ダウンロード数 : 133

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
MusicCultEduc_25_131.pdf 1010 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
アメリカの音楽科教科書にみられる聴取能力の育成方法 : 『全米芸術教育標準』との関連性に着目して
タイトル ( eng )
The Training for the Listening Ability in American Music Textbooks: Paid to Relations of the National Standards for Arts Education
作成者
粟木 陽子
収録物名
音楽文化教育学研究紀要
Bulletin of music culture education
25
開始ページ 131
終了ページ 138
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850
抄録
The purpose of this study is to examine the listening ability and the characteristic of the way that training found in American music textbook series Silver Burdett Making Music (2008) published by Pearson Scott Foresman. Especially in this study, listening activities seemed in the textbooks are analyzed through comparing with National Standards for Arts Education. It was revealed from the analysis that the important things for listening activities is to gesture to music and acquire technical knowledge of music in the lower grades. The former connected with description using appropriate terminology and analysis the elements in music representing diverse genres and cultures after Grade-5. The latter helped learning the uses of elements of music in the upper grades. In conclusion, it is clear that the editors of this textbook series expect learners to get the skills for analyzing, playing, and evaluating music by connecting the terminology and knowledge of music with aural example.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科音楽文化教育学講座
発行日 2013-03-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850