フランソワ=ジョゼフ・フェティスの和声理論における導音上の7の和音

音楽文化教育学研究紀要 22・23 号 91-97 頁 2011-03-22 発行
アクセス数 : 719
ダウンロード数 : 161

今月のアクセス数 : 10
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
MusicCultEduc_22-23_91.pdf 854 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
フランソワ=ジョゼフ・フェティスの和声理論における導音上の7の和音
タイトル ( eng )
The Seventh Chord on Leading-tone in F. -J. Fétis' Theory of Harmony
作成者
大迫 知佳子
収録物名
音楽文化教育学研究紀要
Bulletin of music culture education
22・23
開始ページ 91
終了ページ 97
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850
抄録
"Qu'est-ce que la tonalité?" is the question raised by François-Joseph Fétis (1784-1871), a highly influential Belgian music theorist in the 19th century, in the several his theoretical works. As an answer the question, he defined "La tonalité se forme de la collection des rapports nécessaires, successifs ou simultanés, des sons de la gamme". He systematized diverse elements of harmony and rhythm under this concept of tonalité. Further to this, he was harshly critical of the major theories of tonality and harmony claimed by his predecessors and contemporary thinkers.
This brief study is focusing on the different explanations of the seventh chord on leading-tone, claimed by Fétis and Charles-Simon Catel (1773-1830) through analysis of Fétis' own arguments in his Traité complet de la théorie et de la pratique de l'harmonie. This analysis reveals that Fétis explained the process of chord generation consistently in relation to a major or minor scale, while Catel regarded chord as mere aggregation of tones independent of scale. Fetis' arguments seem to suggest the differences not only between their explanations about the chord generation, but also between their concepts of tonality itself.
NDC分類
音楽 [ 760 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科音楽文化教育学講座
発行日 2011-03-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850