モンテッソーリ教育法におけるトーンバー指導法 : Costruisco la scala(1956)の検討を通して

音楽文化教育学研究紀要 28 号 61-68 頁 2016-03-22 発行
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ファイル情報(添付)
MusicCultEduc_28_61.pdf 2.1 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
モンテッソーリ教育法におけるトーンバー指導法 : Costruisco la scala(1956)の検討を通して
タイトル ( eng )
Use of Tone Bars in the Montessori Method through an Examination of Costruisco la scala (1956)
作成者
藤尾 かの子
収録物名
音楽文化教育学研究紀要
Bulletin of music culture education
28
開始ページ 61
終了ページ 68
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850
抄録
This study aimed to distinguish the characteristics of the guidance provided by tone bars in the Montessori Method through an examination of documents written by A. M. Maccheroni. Throughout her life, Maccheroni collaborated with M. Montessori. Maccheroni contributed to the development of music education in the Montessori Method. Tone bars and bells are educational materials employed in the Montessori Method, and the use of tone bars was introduced by Maccheroni. This study found that by using tone bars, it was Maccheroni’s intention that children should acquire specialized knowledge of music, including writing and reading music and musical theory. Furthermore, the guidance provided by the tone bars follows a system like that with the guidance provided by bells. However, there is a difference between them: the guidance provided by tone bars relates to teacher-centered education, whereas the guidance provided by bells conforms to child-centered education.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科音楽文化教育学講座
発行日 2016-03-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850