幼小中一貫校における放射線と健康に関する指導のあり方の検討 : 健康教育と理科教育の視点をふまえた放射線教育の取り組み

学部・附属学校共同研究紀要 Issue 45 Page 225-235 published_at 2017-03-31
アクセス数 : 1629
ダウンロード数 : 363

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 1
File
AnnEducRes_45_225.pdf 1.92 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
幼小中一貫校における放射線と健康に関する指導のあり方の検討 : 健康教育と理科教育の視点をふまえた放射線教育の取り組み
Title ( eng )
Consider the guidance of the way on radiation and health in kindergarten, elementary and junior high schools consistently: Efforts on radiation education based on viewpoints of health education and science education
Creator
Narahara Tamami
Sahara Miho
Contributors 中道 楓
Contributors 大谷 奈央
Contributors 酒井 理紗子
Source Title
学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH
Issue 45
Start Page 225
End Page 235
Journal Identifire
[PISSN] 1346-5104
[EISSN] 2435-9041
[NCID] AA11551679
Abstract
平成23年の東日本大震災による福島第一原発事故の災害により,福島県民の健康不安や周りの者からの風評被害が社会問題となり,教育現場においてもいじめなどの深刻な人権問題が生じた。そのことから,今後は,子ども達の放射線に関する基礎的知識の習得,放射線に関する課題についての思考・判断能力の育成が求められると考えられる。
本研究では,発達段階の違いを考慮した上で,実態に即した学習内容を検討するために小学6年生と中学3年生に「放射線に関する認識について」の調査を実施し,実態を比較検討した。その調査結果から,放射線についての教育プログラムを開発検討するにあたり,放射線についての正しい知識を身につけ,より実生活と結びついた教育内容を展開する必要があると考えた。研究結果として,小学6年生と中学3年生では放射線に関する認識・知識に大きな差が見られなかったことから,小学6年生と中学3年生の児童生徒が合同で放射線に関する学習プログラムを展開し,発達段階の異なる者同士が意見交換をしながら思考・判断能力を育むという,学習の相乗効果を見込んだ働きかけも可能であると考えられた。
Due to the Fukushima Daiichi nuclear accident due to the Great East Japan Great Earthquake of 2011, damage caused by Fukushima citizen's health and rumors became a social problem and human rights problems such as bullying also occurred in the educational setting. From that, it is required to acquire basic knowledge on children's radiation and to develop thought / judgment abilities.
In this research, we aimed to develop radiation education programs by conducting a survey on "radiation recognition perception" in elementary and junior high school students and junior high school graders. As a result, since there was no significant difference in elementary and junior high school students' recognition and knowledge, we thought that synergistic effects of learning can be expected by developing a learning program that elementary school students and junior high school students can jointly perform.
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学学部・附属学校共同研究機構
Date of Issued 2017-03-31
Rights
本研究紀要の著作権は、広島大学学部・附属学校共同研究機構に属しています。各論文の利用は非営利目的に限ります。利用にあたっては以下の点を守ってください。・引用する場合には著作権及び出典を明示すること。・標題及び内容を改変しないこと。・その他著作権法の規定を順守すること。
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1346-5104
[NCID] AA11551679