附属学校特別支援学級における特別支援教育の教育実習のあり方に関する研究

学部・附属学校共同研究紀要 Issue 45 Page 147-156 published_at 2017-03-31
アクセス数 : 1874
ダウンロード数 : 517

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 1
File
AnnEducRes_45_147.pdf 3.19 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
附属学校特別支援学級における特別支援教育の教育実習のあり方に関する研究
Title ( eng )
Study on the way of educational practical training of special needs education in at the special needs class in the affiliated school, Hiroshima Univerisity
Creator
Mukai Ayako
Noguchi Keiko
Source Title
学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH
Issue 45
Start Page 147
End Page 156
Journal Identifire
[PISSN] 1346-5104
[EISSN] 2435-9041
[NCID] AA11551679
Abstract
本研究は,附属学校の特別支援学級における教育実習において,実習終了後に行う公立特別支援学校での教育実習のさらなる充実を図り,学部の教育と附属の実習,公立特別支援学校での実習の連続性整備のためにプログラムの見直しや改善を図ると共に,そのあり方について検討する。附属東雲小学校・中学校は大学の特別支援教育学講座と連携し,教育実習の内容の検討や改善に向けての提言を受ける他,具体的な大学における取り組みとも連動するようにした。さらに,特別支援教育実習協議会を通して特別支援学校との連携を図り,実習校と学生へのアンケート調査によって課題を明らかにした。また,全国の附属学校特別支援学級の連絡協議会を活用し,教育実習における実情や課題を情報交換することで、情報の共有化を図り新たな知見も得た。このような取り組みを進めていく中で,実習の事前指導にあたり,公立特別支援学校との連携が不足していたことが課題としてあげられた。この課題を解決していくために,教育実習に対しての附属学校としての取り組みを改善すると共に,より具体的かつ実用的な指導や評価を行い,内容を引き継ぐシステムの構築が必要であることが明らかとなった。
The purpose of this research is to improve the teaching practice at the public special support school which is carried out after completion of the educational practice of the attached school special support class and to improve the educational practice of the undergraduate school and the special special support school We reviewed the contents of teaching practice and examined improvement. Attached Shinonome Elementary School and Junior High School have a special support education course lecture of the Graduate school of pedagogy and a public education practice meeting with the public special support school, and from the questionnaire survey to each school and the student, lack of cooperation with the public special support school It was made clear that it was. In order to solve the problem, it is necessary to instruct teacher interns more practical guidance and evaluation, and to inherit the contents to the public special support school.
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学学部・附属学校共同研究機構
Date of Issued 2017-03-31
Rights
本研究紀要の著作権は、広島大学学部・附属学校共同研究機構に属しています。各論文の利用は非営利目的に限ります。利用にあたっては以下の点を守ってください。・引用する場合には著作権及び出典を明示すること。・標題及び内容を改変しないこと。・その他著作権法の規定を順守すること。
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1346-5104
[NCID] AA11551679