韓国における「多文化教育」支援に関する一考察 : 多文化予備学校の実践を中心に
学校教育実践学研究 23 巻
139-145 頁
2017-03-22 発行
アクセス数 : 1175 件
ダウンロード数 : 1912 件
今月のアクセス数 : 4 件
今月のダウンロード数 : 20 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/42783
ファイル情報(添付) |
HiroshimaJSchEduc_23_139.pdf
735 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
韓国における「多文化教育」支援に関する一考察 : 多文化予備学校の実践を中心に
|
タイトル ( eng ) |
The Support of ‘Multicultural Education’ in South Korea: The Practice of Multicultural Preparatory Schools
|
作成者 |
姜 姫銀
|
収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
|
巻 | 23 |
開始ページ | 139 |
終了ページ | 145 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|
抄録 |
This paper discusses the realities and possibilities of multicultural preparatory schools in South Korea, dealing with some policies of Kyong-gee Provincial Education Office. They are in the outside of the official education system in Korean context, but, funded by the public bureau, play critical roles to adjust children of multi-cultural families, which are growing in recent years, to the formal education system. Visiting a junior high school, as a case study, practicing the multicultural education, it analyzes how the school faces the challenges through the interview to responsible teachers and classroom participation. The findings are threes below.
First, the preparatory school simplifies the admission procedure for recruiting more students and focuses on Korean language classes on curriculum to connect the children more smoothly with the Korean public education system at the earlier stage. Next, despite of the government suggestion, customizing and individualizing education method is not always true in the current situations due to the budget insufficiency. Third, general schools rarely offer multicultural education programs although the bureau emphasizes that many other Korean students are required to recognize the state of multicultural society in current Korea. |
著者キーワード |
multicultural education
preparatory school
Adjustment
South Korea
|
内容記述 |
本研究はJSPS科研費16K13576の助成を受けたものである。
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
|
発行日 | 2017-03-22 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|