世界史におけるアクティヴ・ラーニングの開発研究 : 学びの段階性と向上性の保障

中等教育研究紀要 63 号 21-28 頁 2017-03-31 発行
アクセス数 : 1540
ダウンロード数 : 811

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
BullTheoryPracticeSecEdu_63_21.pdf 2.15 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
世界史におけるアクティヴ・ラーニングの開発研究 : 学びの段階性と向上性の保障
タイトル ( eng )
World History Unit for Active Learning Development Studies: Security for a Gradability and Improvement of the Learning
作成者
収録物名
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
63
開始ページ 21
終了ページ 28
収録物識別子
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
抄録
本研究の目的は,世界史教育における「深い学び」は,アクティヴ・ラーニングとして評価されるロールプレイの差異体験やジグソー法の他者交流などによる学びの変化に留まるものではなく,生徒と生徒,生徒と教師が協力して,歴史を語るという市民的資質を段階的に向上するものであることを明らかにする。
そのため,ジグソー法の他者交流にトゥールミン図式を導入した単元「1791年憲法を考える」を開発し,生徒が段階的向上的に学びを深められるようにした。また,パフォーマンス評価にもとづく評価活動を組織することで,生徒自身がフランス革命や1791年憲法についての語りを評価し,何をどのように学べば良いか学びの方向性を示せるようにした。
今後の課題としては,本授業はモデル単元であるため,実践を繰り返すことで,単元構成や資料,グループ活動の方法などを精緻化していくことである。
The purpose of this study is to obtain a “deeper understanding in world history education”. Cooperation between students and between students and teachers can be achieved via the exchange of experiences and the jigsaw method of role playing, evaluated as active learning. Accordingly, I clarify that the methods used must be improved before progressive discussions about history can occur. Thus, a unit based on exchanges with others using the jigsaw method was developed, looking at the 1791 French constitution. In this study, a student’s presentation was evaluated by the class and the other students suggested improvements. The results showed that “deeper learning” was achieved by organizing the evaluation activity based on the performance evaluation. Because this class is a proposed model unit, further steps are required, including a written outline of the unit’s constitution and a concrete group activity, which can be achieved by repeating the practice.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学附属中・高等学校
発行日 2017-03-31
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729