小中学校教員の子どもの親の職業に起因する心理的経験の検討 : 母親 / 母親の教職に対する捉え方の差異の発生要因 <研究論文>
広島大学大学院心理臨床教育研究センター紀要 15 巻
41-55 頁
2017-03-21 発行
アクセス数 : 1171 件
ダウンロード数 : 2337 件
今月のアクセス数 : 11 件
今月のダウンロード数 : 11 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/42745
ファイル情報(添付) |
shinririnsho_15_41.pdf
445 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
小中学校教員の子どもの親の職業に起因する心理的経験の検討 : 母親 / 母親の教職に対する捉え方の差異の発生要因 <研究論文>
|
タイトル ( eng ) |
Examination of elementary and junior high school teachers’ children’s psychological experiences which parents occupation elicit: The factors that cause differences in children’s cognition towards mothers and mothers’ occupation
|
作成者 |
内田 早香
|
収録物名 |
広島大学大学院心理臨床教育研究センター紀要
Bulletin of training and research center for clinical psychology
|
巻 | 15 |
開始ページ | 41 |
終了ページ | 55 |
抄録 |
Issues of Japanese elementary and junior high school teachers’ stress and working pressure
have been argued, but their working environment has not improved. Female teachers are particularly prone to various difficulties in achieving compatibility with family life, especially with child rearing. In this study, we conducted 1) the semi-structured interview for children whose mothers were elementary and junior high school teachers, and 2) the questionnaire survey towards mothers to investigate their environment of child rearing and the children’s unique psychological experiences. As a result, there are mainly two aspects of children’s unique psychological experiences. The one is related to mothers, such as their mothers’ free time and mental space to be in contact with them. And the other is related to evaluation from the surroundings, such as stereotyped as “a teacher’s child”. This unique psychological experiences of teachers’ children elicited children’s affirmative or evasive feelings towards mothers and mothers' occupations. |
著者キーワード |
Mother-child relationship
Elementary and junior high school teachers
Occupation
Child rearing
|
NDC分類 |
心理学 [ 140 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属心理臨床教育研究センター
|
発行日 | 2017-03-21 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[NCID] AA11849207
|