Mobile Learning in the Classroom: Past, Present, and Future

広島外国語教育研究 20 号 65-78 頁 2017-03-01 発行
アクセス数 : 1206
ダウンロード数 : 278

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
h-gaikokugokenkyu_20_65.pdf 264 KB 種類 : 全文
タイトル ( eng )
Mobile Learning in the Classroom: Past, Present, and Future
タイトル ( jpn )
携帯端末を用いた語学教育発展の経緯と今後の展望
作成者
収録物名
広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education
20
開始ページ 65
終了ページ 78
収録物識別子
[PISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332
抄録
本稿では,モバイルラーニングの発展を概観し,語学学習におけるその可能性について考察する。特に,携帯端末の急速な普及と携帯端末を用いたインターネットの利便性の向上によって,語学学習者にとってだけでなく,語学の教員や教育機関にとっても理想的な語学学習環境を利用することが可能となった経緯に焦点を当てる。また,スマートフォンやタブレットなどの携帯端末を用いたモバイルラーニングが,従来の語学学習環境に偏在する様々な制約や問題の解決法となることを指摘し,3つの事案を挙げて語学教育におけるモバイルラーニング活用の利点について述べる。
This paper will first provide an introduction and insight into the development of mobile learning. Emphasis will be placed on how the rapid expansion in ownership of mobile devices and the growth in the Mobile Internet have created an ideal opportunity for language learners, instructors, and institutions to embrace mobile technology. Mobile learning, particularly using devices such as smartphones and tablets, can offer assistance in breaking down these tightly controlled language-learning environments and help learners and instructors to move away from traditional settings and attitudes toward language acquisition by individualising the learning process. Finally, the paper will project into the near future and present three scenarios that indicate how mobile learning can continue to provide potential solutions to challenges that have faced more traditional-based language-learning programmes.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
英語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学外国語教育研究センター
発行日 2017-03-01
権利情報
Copyright (c) 2017 広島大学外国語教育研究センター
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332