記憶課題における学習容易性判断に用いられるメタ認知的知識の検討
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域 65 号
149-156 頁
2016-12-22 発行
アクセス数 : 924 件
ダウンロード数 : 1157 件
今月のアクセス数 : 6 件
今月のダウンロード数 : 9 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/41659
ファイル情報(添付) |
BullGradSchEducHU-Part3_65_149.pdf
1.36 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
記憶課題における学習容易性判断に用いられるメタ認知的知識の検討
|
タイトル ( eng ) |
Examination of Metacognitive Knowledge Used in Ease of Learning Judgment in Memory Tasks
|
作成者 |
山根 嵩史
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
|
号 | 65 |
開始ページ | 149 |
終了ページ | 156 |
抄録 |
In this study, we investigated metacognitive knowledge used in the ease of learning (EOL) judgments involved in monitoring activity before learning items in memory task. Participants evaluated EOL of stimuli that were selected on the basis of their number of mora, frequency of use, and familiarity. Participants also performed three judgments of the cues used for evaluation of EOL: familiarity judgment, notation familiarity judgment, and concreteness judgment. Hierarchical multiple regression analysis suggested that each feature of items predicted the evaluation value of the EOL judgment. However, adding the evaluation value of the judgment of features in the next step of the analysis decreased the predictive power of the item’s features, while the evaluation value of the judgment strongly predicted the EOL judgment. This result suggests that feature of items are utilized in EOL judgment through metacognitive knowledge about the effect of these features on memory. In addition, comparison of the path coefficients of each judgment revealed a weighting of the use of metacognitive knowledge.
|
著者キーワード |
metamemory
ease of learning judgment
metacognitive knowledge
monitoring
learning process
メタ記憶
学習容易性判断
メタ認知的知識
モニタリング
学習過程
|
NDC分類 |
心理学 [ 140 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
|
発行日 | 2016-12-22 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039
|