保育室における物的環境に関する研究 : 保育者による変化・維持に着目して

アクセス数 : 1227
ダウンロード数 : 3503

今月のアクセス数 : 16
今月のダウンロード数 : 22
ファイル情報(添付)
BullGradSchEducHU-Part3_65_73.pdf 1.24 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
保育室における物的環境に関する研究 : 保育者による変化・維持に着目して
タイトル ( eng )
Material Environment in a Kindergarten Classroom : Changing and Maintenance of the Classroom Environment by Teachers
作成者
淀澤 真帆
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
65
開始ページ 73
終了ページ 80
抄録
The current study investigated the ways that kindergarten teachers change or maintain the environment in a classroom, and the relationship between their choices to do so. Specifically, we examined the way that teachers react to the surfaces of walls, picture book racks, and tatami corners which have tatami mats, a round table, sofas, and a play kitchen. Case study data were collected through photographs and observations of childcare in kindergarten classrooms. They were put in chronological order and qualitatively analyzed. The results revealed a range of visible and invisible ways that teachers changed or maintained their classroom environments. The data also revealed a relationship between the teachers’ decision to change or maintain the classroom environment.
著者キーワード
material environment
design of environment
change
maintain
classroom
物的環境
環境構成
変化
維持
保育室
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2016-12-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039