大学生の社会科観・授業構成力の変容に差が生じる理由 : 同一の教員養成カリキュラムで学ぶ教職課程前半期の学生に着目して

アクセス数 : 1012
ダウンロード数 : 720

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
BullGradSchEducHU-Part2_65_53.pdf 1.07 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
大学生の社会科観・授業構成力の変容に差が生じる理由 : 同一の教員養成カリキュラムで学ぶ教職課程前半期の学生に着目して
タイトル ( eng )
Why Do Pre-service Teachers Have Different Views and Lesson Planning Skills About Social Studies? : Focusing on freshmen to sophomore in same teacher training curriculum
作成者
大坂 遊
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
65
開始ページ 53
終了ページ 62
抄録
The aim of this research is to clear how pre-service teachers, who have no teaching experiences such as student teaching, develop their views and lesson planning skills about social studies. For that, the qualitative research was conducted with three X national university’s undergraduate students who majors social studies education. The results indicated that the students’ view of social studies and lesson planning skills are not necessary formed integrally, and students’ “crisis” and “obstinacy” regarding their identity created the gap about them. The outcome of this research implies how teacher education curriculum before student teaching should be improved.
著者キーワード
view of social studies
lesson planning skills
teacher training curriculum
identity status
evaluation for pre-service teacher
社会科観
授業構成力
教員養成カリキュラム
アイデンティティ・ステイタス
教員志望学生の評価
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2016-12-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725