理科教育におけるモデリング研究の動向と課題 : 日本の研究動向を中心として

アクセス数 : 1041
ダウンロード数 : 949

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
BullGradSchEducHU-Part2_65_19.pdf 1.01 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
理科教育におけるモデリング研究の動向と課題 : 日本の研究動向を中心として
タイトル ( eng )
A Review of Research on Modeling in Science Teaching in Japan
作成者
雲財 寛
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
65
開始ページ 19
終了ページ 27
抄録
This study reviewed research on modeling in science teaching in Japan. Using the “CiNii” search engine, we identified and analyzed 35 articles related to research on modeling in science teaching. These articles were divided into three types: theoretical studies, survey studies, and practical studies. We examined recent trends and the future direction of research on modeling in Japan based on the results of the analysis and comparison with other international research articles. These analyses and comparisons revealed three main findings: a) there were few theoretical studies in Japanese journals; b) the survey studies focused on students’ images (models) of natural phenomena, thinking processes with models, or understanding of the role of scientific models; c) most of the practical studies focused on conceptual formulation. These findings highlight the need for discussion of theoretical frameworks of modeling and students’ characteristics in the context of the science curriculum in Japan, and indicate that we should focus on students’ modeling competence.
著者キーワード
model
modeling
science education
research review
モデル
モデリング
理科教育
レビュー
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2016-12-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725