青年期女子の自己教育力を規定する要因の検討 : 居場所意識との関連性から

幼年教育研究年報 38 巻 77-84 頁 2016-10-17 発行
アクセス数 : 860
ダウンロード数 : 288

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
AREC_38_77.pdf 448 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
青年期女子の自己教育力を規定する要因の検討 : 居場所意識との関連性から
タイトル ( eng )
Factors related to self-educability in Female Adolescents : From the viewpoint of the psychological function of “Ibasho”
作成者
芝﨑 美和
芝﨑 良典
収録物名
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
38
開始ページ 77
終了ページ 84
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
抄録
This study was made in order to clarify the relationship between self-educability and the psychological function of “Ibasho”. Participants (99 college students who specialized preschool education) completed a questionnaire. Results indicated that self-affirmative feeling had an influence on 4 dimensions of self-educability, interest in learning subjects, self-directed thinking, skillfulness of learning method, and independence. On the other hand, we comfirmed the negative effects of mental stability on self-directed thinking, independence, and influence of freedom from others on self-actualization. The result was discussed from the viewpoint of self-esteem, social support, cognition of rival, and close friendship.
著者キーワード
Psychological function of Ibasho
Self-educability
Female adolescents
self-affirmative feeling
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設
発行日 2016-10-17
権利情報
Copyright (c) 2016 幼年教育研究年報編集委員会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110