青年期女子の自己教育力を規定する要因の検討 : 居場所意識との関連性から
幼年教育研究年報 38 巻
77-84 頁
2016-10-17 発行
アクセス数 : 860 件
ダウンロード数 : 288 件
今月のアクセス数 : 2 件
今月のダウンロード数 : 0 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/41547
ファイル情報(添付) |
AREC_38_77.pdf
448 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
青年期女子の自己教育力を規定する要因の検討 : 居場所意識との関連性から
|
タイトル ( eng ) |
Factors related to self-educability in Female Adolescents : From the viewpoint of the psychological function of “Ibasho”
|
作成者 |
芝﨑 美和
芝﨑 良典
|
収録物名 |
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
|
巻 | 38 |
開始ページ | 77 |
終了ページ | 84 |
収録物識別子 |
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
|
抄録 |
This study was made in order to clarify the relationship between self-educability and the psychological function of “Ibasho”. Participants (99 college students who specialized preschool education) completed a questionnaire. Results indicated that self-affirmative feeling had an influence on 4 dimensions of self-educability, interest in learning subjects, self-directed thinking, skillfulness of learning method, and independence. On the other hand, we comfirmed the negative effects of mental stability on self-directed thinking, independence, and influence of freedom from others on self-actualization. The result was discussed from the viewpoint of self-esteem, social support, cognition of rival, and close friendship.
|
著者キーワード |
Psychological function of Ibasho
Self-educability
Female adolescents
self-affirmative feeling
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設
|
発行日 | 2016-10-17 |
権利情報 |
Copyright (c) 2016 幼年教育研究年報編集委員会
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
|