グローバル化に伴う共生社会を見据えた教員授業開発研修の有効性 : 特別支援学級・通常学級担任教員相互の専門性を生かして
学部・附属学校共同研究紀要 44 号
141-150 頁
2016-03-24 発行
アクセス数 : 1737 件
ダウンロード数 : 377 件
今月のアクセス数 : 4 件
今月のダウンロード数 : 4 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/40474
ファイル情報(添付) |
AnnEducRes_44_141.pdf
755 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
グローバル化に伴う共生社会を見据えた教員授業開発研修の有効性 : 特別支援学級・通常学級担任教員相互の専門性を生かして
|
タイトル ( eng ) |
Study of Training Programs Designed for Teachers Providing Education in a Globalizing Society : The Development and Delivery of Lessons Based on Principles of Inclusive Teaching of Special Support Class Teachers and Normal Curriculum Teachers
|
作成者 | |
収録物名 |
学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH
|
号 | 44 |
開始ページ | 141 |
終了ページ | 150 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1346-5104
[EISSN] 2435-9041
[NCID] AA11551679
|
抄録 |
本研究では,教育のグローバル化や共生社会の実現に向け,児童の個別教育ニーズに対応するための教員研修に着目し,教員間の共生関係や教師の力量形成につながる研修を実施した。研究の2年目にあたり,インクルーシブ教育研修を校内研修に位置づけ,その第1段階として異学級編成の集団における授業を実施した。その結果,特別支援学級と通常学級の教員の連携によって互いの専門性を生かし合いながら授業を行い,それぞれの児童実態の把握の仕方・捉え方の違いを検討すること,教科の指導については,学習したことを次の学習に生かしたり,生活に反映させたりするための視点について検討することを通して,成果と課題を得ることができた。
This study investigated training programs designed to correspond to the demands of individual tutoring needs and the delivery of training programs. We aimed to enable teachers to develop stronger teaching skills as well as socializing ability with other teachers. In the second year, we set an inclusive educating training program as a staff training. At the first stage, teachers taught a class in a group of the different class organization. By teaching a class in which special support class teachers and normal curriculum teachers cooperated, emphasizing their ability and skills in their field, strong results and future tasks were clarified. The study examined how children are observed and recognized by each of the teaching parties, how children apply the method of learning obtained from one subject of study to another, and how children adapted the learned matter into real life situations.
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学学部・附属学校共同研究機構
|
発行日 | 2016-03-24 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5104
[NCID] AA11551679
|