読みのヴァージョン : パフォーマンス評価の観点

中等教育研究紀要 62 号 95-106 頁 2016-03-31 発行
アクセス数 : 1485
ダウンロード数 : 995

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
BullTheoryPracticeSecEdu_62_95.pdf 1.35 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
読みのヴァージョン : パフォーマンス評価の観点
タイトル ( eng )
The Version of Reading : The Point of View of the Performance Assessment
作成者
収録物名
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
62
開始ページ 95
終了ページ 106
収録物識別子
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
抄録
本稿では,国語科の「読むこと」の授業過程を〝パフォーマンス課題-評価〟の教育評価過程と捉え,コンピテンシー育成に向けてパフォーマンスの「質」,ひいては認知プロセスの「質」を問う一般評価基準の観点を検討する。「読むこと」におけるパフォーマンスの「質」には,〝読み〟の型(=読み方)が深くかかわっている。ここでは,その3類型を〝読みのヴァージョン〟としてモデル化し,それらの階層性にそくした観点試案を提示した。
In this research, I regard the learning process of reading in Japanese classes in Japan as form of educational performance assessment. I use the benchmark of the Public Assessment Standard to measure the quality of the performance and the quality of the comprehension process, for competency upbringing.
The quality of performance in reading classes, namely “a child thought and expression” is connected with the model or style of reading deeply. I modelled three methods or versions of reading, and proposed a tentative plan concerning the points of view for assessment in accordance with the version hierarchy of reading.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学附属中・高等学校
発行日 2016-03-31
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729