読みのヴァージョン : パフォーマンス評価の観点
中等教育研究紀要 62 号
95-106 頁
2016-03-31 発行
アクセス数 : 1485 件
ダウンロード数 : 995 件
今月のアクセス数 : 7 件
今月のダウンロード数 : 2 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/40432
ファイル情報(添付) |
BullTheoryPracticeSecEdu_62_95.pdf
1.35 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
読みのヴァージョン : パフォーマンス評価の観点
|
タイトル ( eng ) |
The Version of Reading : The Point of View of the Performance Assessment
|
作成者 | |
収録物名 |
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
|
号 | 62 |
開始ページ | 95 |
終了ページ | 106 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
|
抄録 |
本稿では,国語科の「読むこと」の授業過程を〝パフォーマンス課題-評価〟の教育評価過程と捉え,コンピテンシー育成に向けてパフォーマンスの「質」,ひいては認知プロセスの「質」を問う一般評価基準の観点を検討する。「読むこと」におけるパフォーマンスの「質」には,〝読み〟の型(=読み方)が深くかかわっている。ここでは,その3類型を〝読みのヴァージョン〟としてモデル化し,それらの階層性にそくした観点試案を提示した。
In this research, I regard the learning process of reading in Japanese classes in Japan as form of educational performance assessment. I use the benchmark of the Public Assessment Standard to measure the quality of the performance and the quality of the comprehension process, for competency upbringing.
The quality of performance in reading classes, namely “a child thought and expression” is connected with the model or style of reading deeply. I modelled three methods or versions of reading, and proposed a tentative plan concerning the points of view for assessment in accordance with the version hierarchy of reading. |
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学附属中・高等学校
|
発行日 | 2016-03-31 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
|