授業の力量形成に関するライフヒストリー研究 : A氏の体育授業を中心に

学校教育実践学研究 22 巻 217-227 頁 2016-03-22 発行
アクセス数 : 1478
ダウンロード数 : 1185

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 8
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_22_217.pdf 1.56 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
授業の力量形成に関するライフヒストリー研究 : A氏の体育授業を中心に
タイトル ( eng )
A Study of Life History on the Professional Development of Teaching : Focusing on Teaching in Physical Education of An Elementary School Teacher A
作成者
林 俊雄
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
22
開始ページ 217
終了ページ 227
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
This study aims to clarify what factors made and transformed ‘teaching style’ in physical education of Elementary School Teacher A through clarifying an overall picture of a life history of Teacher A. The results are summarized as following points. 1. Teacher A hold the following three ‘beliefs as school teachers’ when he was hired as a teacher of B Attached School teacher. Those were ‘meaningful teaching for pupils (belief as teachers)’, ‘It is most important to realize a classroom where all pupils could live and study without anxiety (belief for pupils)’ and ‘coexistence (belief for schools)’. Teacher A made his ‘teaching style’ under the category ‘chances of professional development as a school teacher within the ethos of B Attached School’. The categories consisted of ‘B Attached School as an experiment school’, ‘job as a classroom teacher’ and ‘support from a mentor’.
内容記述
本研究は,日本学術振興会科研費15K12632の助成を受けたものである。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2016-03-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493