授業の力量形成に関するライフヒストリー研究 : A氏の体育授業を中心に
学校教育実践学研究 22 巻
217-227 頁
2016-03-22 発行
アクセス数 : 1478 件
ダウンロード数 : 1185 件
今月のアクセス数 : 1 件
今月のダウンロード数 : 8 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/40414
ファイル情報(添付) |
HiroshimaJSchEduc_22_217.pdf
1.56 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
授業の力量形成に関するライフヒストリー研究 : A氏の体育授業を中心に
|
タイトル ( eng ) |
A Study of Life History on the Professional Development of Teaching : Focusing on Teaching in Physical Education of An Elementary School Teacher A
|
作成者 |
林 俊雄
|
収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
|
巻 | 22 |
開始ページ | 217 |
終了ページ | 227 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|
抄録 |
This study aims to clarify what factors made and transformed ‘teaching style’ in physical education of Elementary School Teacher A through clarifying an overall picture of a life history of Teacher A. The results are summarized as following points. 1. Teacher A hold the following three ‘beliefs as school teachers’ when he was hired as a teacher of B Attached School teacher. Those were ‘meaningful teaching for pupils (belief as teachers)’, ‘It is most important to realize a classroom where all pupils could live and study without anxiety (belief for pupils)’ and ‘coexistence (belief for schools)’. Teacher A made his ‘teaching style’ under the category ‘chances of professional development as a school teacher within the ethos of B Attached School’. The categories consisted of ‘B Attached School as an experiment school’, ‘job as a classroom teacher’ and ‘support from a mentor’.
|
内容記述 |
本研究は,日本学術振興会科研費15K12632の助成を受けたものである。
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
|
発行日 | 2016-03-22 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|