小学校教師の理科授業の力量形成に関する一考察 : 教職10年目までの追跡調査事例から
学校教育実践学研究 22 巻
203-216 頁
2016-03-22 発行
アクセス数 : 1059 件
ダウンロード数 : 242 件
今月のアクセス数 : 4 件
今月のダウンロード数 : 4 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/40413
ファイル情報(添付) |
HiroshimaJSchEduc_22_203.pdf
1000 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
小学校教師の理科授業の力量形成に関する一考察 : 教職10年目までの追跡調査事例から
|
タイトル ( eng ) |
A Study on Professional Development of Elementary School Teacher in Science Teaching : A Follow-up Survey for Ten Years from the First Year on Teaching Profession of a Teacher
|
作成者 | |
収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
|
巻 | 22 |
開始ページ | 203 |
終了ページ | 216 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|
抄録 |
This study aimed to survey and discuss professional development of elementary school teacher in science teaching. An elementary school teacher was follow-up surveyed for ten years from the first year on teaching profession. As the result, characteristics of the view and teaching practice of the teacher in science teaching were clarified, and it was implied that the following four factors were important for the teacher’s professional development in science teaching; the first was continuous experience of teaching practice of science in one same elementary school, the second was repeated experience of teaching science classes of the same graders, the third was participation in science classes of another teacher as the sub-teacher, and the fourth was experience to face various actual situations of students.
|
内容記述 |
本研究は,日本学術振興会科学研究費助成事業(基盤研究C)(課題番号24501102,研究代表者:山崎敬人)の支援を受けて行われたものである。
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
|
発行日 | 2016-03-22 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|